Imam Muhammad bin
Idris as-Syafi’e [150H/767M – 204H/820M]
Imam as-Syafi’e lahir di Gaza,
Palestin pada tahun 150H/767M. Nama sebenarnya
ialah Muhammad
bin Idris as-Syafi‘e. Beliau mempunyai pertalian darah Quraisy dan
hidup tanpa
sempat melihat ayahnya. Pada umur 10 tahun ibunya membawanya ke
Makkah untuk menunaikan
ibadah Haji dan selepas itu beliau tetap berada di sana
untuk menuntut ilmu. Di Makkah Imam
as-Syafi’e memulakan perguruannya dengan
Muslim bin Khalid
al-Zanji, yakni mufti Kota Makkah ketika itu.
Kitab ilmu yang paling terkemuka pada
ketika itu ialah al-Muwattha’ karangan Imam
Malik bin Anas, dan Imam as-Syafi’e dalam usia 15 tahun telah pun menghafal
keseluruhan kitab tersebut. Imam as-Syafi’e kemudiannya
berhijrah ke Madinah untuk
berguru pula
dengan penulis kitab itu sendiri, yakni Imam Malik bin Anas. Ketika itu
Imam as-Syafi’e baru berumur 20 tahun
dan beliau terus duduk bersama Imam Malik
sehinggalah kewafatannya pada tahun 179H/796M. Ketokohan Imam as-Syafi’e
sebagai murid terpintar Imam Malik
bin Anas mulai diiktiraf ramai. Imam as-Syafi‘e
mengambil alih
sebentar kedudukan Imam Malik bin Anas sebagai guru di Masjid
Nabawi di Madinah sehinggalah beliau ditawarkan satu kedudukan jawatan oleh
Gabenor Yaman.
Jawatan Imam as-Syafi’e di Negeri Yaman tidak lama kerana beliau
telah difitnah sebagai pengikut mazhab Syi‘ah. Selain itu pelbagai konspirasi lain
dijatuhkan ke atasnya sehinggalah
beliau dirantai dan dihantar ke penjara di Baghdad,
yakni pusat pemerintahan Dinasti
Abbasid ketika itu.
Imam as-Syafi’e dibawa menghadap kepada Khalifah Harun ar-Rashid dan beliau
berjaya membuktikan kebenaran dirinya. Kehandalan serta kecekapan Imam
as-Syafi’e membela dirinya dengan pelbagai hujjah agama menyebabkan Harun
ar-Rashid tertarik kepadanya. Imam
as-Syafi’e dibebaskan dan dibiarkan bermastautin
di Baghdad. Di sini Imam as-Syafi’e
telah berkenalan dengan anak murid Imam Abu
Hanifah dan duduk
berguru bersama mereka, terutamanya Muhammad bin al-Hasan
as-Syaibani. Suasana ini memberikan
kelebihan yang penting bagi Imam as-Syafi’e,
iaitu beliau
berkesempatan untuk belajar dan membanding antara dua ajaran Islam,
yakni ajaran Imam Malik bin Anas dan
ajaran Imam Abu Hanifah.
Pada tahun 188H/804M, Imam as-Syafi’e
berhijrah pula ke Mesir. Sebelum itu beliau
singgah sebentar
di Makkah dan di sana beliau diberi penghormatan dan dipelawa
memberi kelas
pengajian agama. Imam as-Syafi’e kini mula diiktiraf sebagai seorang
imam dan beliau
banyak meluahkan usaha untuk cuba menutup jurang perbezaan di
antara ajaran Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah. Usahanya ini tidak
disambut baik
oleh para penduduk Makkah kerana kebiasaan mereka adalah kepada
ajaran Imam Malik bin Anas.
Pada tahun 194H/810M, Imam as-Syafi’e kembali semula ke
Baghdad dan beliau
dipelawa untuk
memegang jawatan Qadhi bagi Dinasti Abbasid. Beliau menolak dan
hanya singgah selama 4 tahun di
Baghdad. Imam as-Syafi’e kemudian kembali ke
Mesir dan
memusatkan ajarannya di sana pula. Daud bin ‘Ali pernah ditanya akan
kelebihan Imam as-Syafi’e berbanding
tokoh-tokoh lain pada ketika itu, maka beliau
menjawab: As-Syafi‘e mempunyai beberapa keutamaan, berkumpul padanya apa yang tidak berrkumpul pada
orang lain. Beliau seorang bangsawan, beliau mempunyai agama dan
i'tiqad yang sebenar, seorang yang
sangat murah hati, mengetahui hadith sahih dan
hadith dhaif,
nasikh, mansukh, menghafal al-Quran dan hadith, perjalanan hidup para
Khulafa' ar-Rashidin dan amat pandai pula
mengarang."
(274H/888M).
Dalam usahanya untuk cuba menutup jurang
perbezaan antara ajaran Imam Malik bin
Anas dan Imam Abu Hanifah, Imam as-Syafi’e menghadapi banyak tentangan daripada
Anas dan Imam Abu Hanifah, Imam as-Syafi’e menghadapi banyak tentangan daripada
para pengikut Mazhab Maliki yang amat
taksub kepada guru mereka. Pada satu malam,
dalam perjalanan balik ke rumah dari kuliah Maghribnya di Mesir, Imam as-Syafi’e
dalam perjalanan balik ke rumah dari kuliah Maghribnya di Mesir, Imam as-Syafi’e
telah diserang dan dipukul orang sehingga menyebabkan
kematiannya. Pada ketika itu
Imam as-Syafi’e juga sedang menghadapi penyakit buasir yang agak serius.
Imam as-Syafi’e juga sedang menghadapi penyakit buasir yang agak serius.
Imam as-Syafi’e meninggal dunia pada
29 Rejab tahun 204H/820M di Mesir ketika
berumur 54 tahun (Hijriah). Beliau meninggalkan kepada dunia Islam sebuah kitab
berumur 54 tahun (Hijriah). Beliau meninggalkan kepada dunia Islam sebuah kitab
yang paling agung dalam bidang usul
fiqh berjudul ar-Risalah. Kitab ini adalah yang
terawal dalam menyatakan kaedah-kaedah mengeluarkan hukum daripada sesebuah
nas al-Qur’an dan as-Sunnah. Selain itu Imam as-Syafi’e juga meninggalkan kitab
terawal dalam menyatakan kaedah-kaedah mengeluarkan hukum daripada sesebuah
nas al-Qur’an dan as-Sunnah. Selain itu Imam as-Syafi’e juga meninggalkan kitab
fiqhnya yang termasyhur berjudul
al-Umm. Ajaran Imam as-Syafi’e diteruskan oleh
beberapa anak muridnya yang utama seperti Abu Yaaqub al-Buwayti (231H/846M),
Rabi’ bin Sulaiman al-Marali
(270H/884M) dan Abu Ibrahim bin Yahya al Muzani beberapa anak muridnya yang utama seperti Abu Yaaqub al-Buwayti (231H/846M),
(274H/888M).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar